De geschiedenis van Daf Trucks

Het begin van het DAF imperium gaat terug tot 1928, toen de broers Hub en Wim van Doorne de basis legden voor wat vandaag de dag Daf Trucks is. Daf Trucks behoort tot een van de grootste truckproducenten van Europa.

Het begon als een kleine machinefabriekje en smederij en ontwikkelde zich in 1932 tot aanhangwagenproducent, met de naam: Van Doorne's Aanhangwagenfabriek. In 1949 werd in de aanhangwagen-opleggerfabriek de eerste DAF truck geproduceerd. Een jaar later werd er een nieuwe truckfabriek gebouwd en werd er een begin gemaakt met de productie van chassis voor de drie, vijf en zestons vrachtwagens.

1955 : de 1100/1300 en 1500 serie werden gelanceerd en in ditzelfde jaar is het 10.000 truckchassis geproduceerd

1957 : de motorenfabriek werd geopend

1957 : Introductie van de Daf 2000 DO + 12 en 15 serie

1958: De 1e Daf personenauto zag het daglicht

1959: De modellen met frontstuur kregen een facelift, de chromen strips werden voorzien van 7 ipv 6

1959 : De Daf turbomotor werd geïntroduceerd

1962 : De Daf 2600 serie werd gelanceerd

1964 : Het 50.000 ste truckchassis verlaat de fabriek

1965 : Een eigen cabine en assenfabriek wordt geopend in Westerlo in België

1970: Daf komt met nieuwe modellen met kantelcabine

1972 : Daf sluit zich aan bij de Club van vier. De andere drie truckmerken die ook tot de Club van 4 behoren zijn: Magirus-Deutz, Volvo en Saviem1973 : De Daf 2800 serie wordt geïntroduceerd

1973 : Introductie van de Tubo Intercooler

1975 : De Club van Vier presenteert de 700-900 cabine

1978 : 50 jarig bestaan van Daf Trucks

1978 : Overlijden Wim van Doorne (3 mei)

1978 : Overlijden Hub van Doorne (23 mei)

1979 : Opening van een nieuw onderdelendistributiecentrum in Eindhoven

1979 : Introductie van de Topsleeper cabine voor volumetransport

1979 : Daf stopt met het maken van aanhangwagens en trailers

1982 : De 1e Parijs - Dakar wordt gereden en Daf wint de rally

1984 : De 250.000 -ste truck verlaat de fabriek

1985 : Introductie van de SpaceCab cabine op de 2800, 3300 en 3600 modellen

1985 : Presentatie van de ATi motor, Advanced Turbo Intercooling

1986 : DAF komt met een eigen bestelwagen, de Daf 400, 600, 800 en 1000

1987 : DAF Trucks gaat samenwerken met Leyland Trucks

1987 : De Daf 95-serie wordt geïntroduceerd

1988 : De Daf 95 wordt gekozen tot de ‘International Truck of the Year’

1991 : Presentatie van de Daf 45-serie

1992 : Presentatie van de Daf 75 en de Daf 85-serie.

1993 : Uitgebreiding op de Daf 75 en de Daf 85: De DAF 65

1994 : Presentatie van de Daf 95 Super Space Cab

1996 : DAF Trucks N.V. wordt overgenomen door PACCAR Inc.

1997 : Presentatie van de Daf 95 XF-serie

1998 : De Daf 95XF wordt uitgeroepen tot de ‘International Truck of the Year1998’

1999 : De 500.000ste Daf verlaat de fabriek

2001 : Presentatie van de nieuwe CF-serie

2001 : Presentatie van de nieuwe LF-serie

2002 : De Daf LF-serie wordt uitgeroepen tot de ‘International Truck of the Year2002’

2002 : Presentatie van de nieuwe XF-serie en AS-Tronic

2003 : De AS-Tronic versnellingsbak nu ook leverbaar op de CF serie

2005 : Presentatie van de Daf XF105

2006 : Presentatie van de LF en CF Euro 4 en Euro 5

2006 : Prototype hybride distributietruck wordt gepresenteerd

2006 : De Daf XF105 wordt gekozen tot de International Truck of the Year 2007

2007 : De 750.000 ste truck verlaat de fabriek

Filteropties | details